EastEnd-Arts
print

10 social media en marketing trends voor 2014

Het einde van het jaar 2013 nadert, dus verschijnen de trends lijsten voor het nieuwe jaar 2014 weer. In dit artikel verzamel ik de trends die al verschenen zijn op socialmediatoday.com en Forbes.com. Om direct maar met de deur in huis te vallen: twitter gaat facebook voorbij, Snapchat en Google+ groeien door. In 2014 zal volgens Forbes content marketing nog belangrijker worden, zal de inzet van social media meer versnipperd raken, moet je content nu echt mobiel vriendelijk zijn, is retargeting nog steeds een toverwoord en, als laatste, zal zoekmachinemarketing sterk beinvloed worden door social.

 1.   Twitter is onder jeugd populairder dan Facebook. Met 1,18 miljard gebruikers zal facebook niet zal verdwijnen. Toch zal 2014 het jaar van Twitter worden. Met de beursgang in het vooruitzicht zullen steeds meer mensen het netwerk een kans geven. Uit onderzoeken van onder andere Pew internet blijkt dat jongeren tussen de 13-17 jaar van Facebook verhuizen naar Twitter en Instagram.
 
 2.   Snapchat marketing. Snapchat is een netwerk waar je berichten na 10 seconden verdwijnen. Met de komst van Snapchat Stories wordt het voor merken mogelijk het netwerk te gebruiken om de interactie aan te gaan. Je kunt verhalen vertellen die 24 uur blijven bestaan en dan begint het volgende verhaal weer.
 
 3.   Eindelijk Google+! Google+ schijnt nu echt het tweede netwerk (derde als je YouTube ook meetelt) van de wereld te zijn. Het cijfer van 540 miljoen actieve gebruikers is al weer van een poosje geleden, maar inmiddels is wel duidelijk dat Google het systeem redelijk slim heeft verweven met de rest van haar producten. Daarnaast heeft ze parels als Hangouts een eigen bestaan gegeven waardoor de groei nog harder kan gaan. Tenslotte draagt de groei van Android als systeem voor mobiele telefoons ook bij: alle gebruikers beschikken over een Google account.
 
 4.   Video video video. De statistieken van Youtube zijn bizar. YouTube wordt elke maand bezocht door meer dan één miljard unieke bezoekers. Er wordt elke maand meer dan zes miljard uur aan video bekeken op YouTube: dat is bijna een uur voor elke mens op aarde en twee keer zoveel als vorig jaar. Er wordt elke minuut 100 uur aan video naar YouTube geüpload. In 2013 kwamen daar populaire videodiensten als Vine en Instagram video bij. In 2014 zal het gebruik van bewegende beelden alleen maar verder toenemen.
 
 5.   Content Marketing is belangrijker dan ooit. Een van de belangrijkste methoden om vertrouwen en autoriteit te krijgen in 2014 is content marketing. “Contentmarketing is het creëren of publiceren van content met als doel een relatie aan te gaan en/of te onderhouden met bestaande en/of potentiële klanten. Contentmarketing is geen middel om je eigen producten of diensten te pushen, maar een manier om als organisatie of merk herkend te worden als deskundige op een bepaald gebied. Dit doe je door (potentiële) klanten te voorzien van de inspiratie en kennis die zij nodig hebben om tot een goede keuze te komen”.
 
 6.   Inzet van social media wordt versnipperd. Er komen steeds meer sociale netwerken, met alleen Facebook of Twitter red je het in 2014 niet meer. Interessante netwerken naast Facebook, Twitter, YouTube en Google+: Snapchat, Tumbler, Pinterest, Instagram en Vine. Als bedrijf soms best een moeilijke keus: waar stap je in en waar blijf je weg. Voor ieder bedrijf weer anders. De trend is wel dat de meest succesvolle inzet van social media vaak visuele uitingen zijn (plaatjes, infographics).
 
 7.   Content moet mobiel vriendelijk zijn. Iedereen die dit leest weet nu wel dat je in 2014 niet meer moet aankomen met een website die niet leesbaar is op een smartphone. In 2014 zal het bezoek aan websites met een smartphone verder toenemen en de overhand krijgen in vergelijking met consumptie via de pc.
 
 8.   Retargeting. Slechts 2 procent van de bezoekers converteert bij het eerste bezoek, daarom is het slim om met technieken de bezoeker te volgen en hem of haar op verschillende online plekken de uitingen te tonen. Nu wordt dat nog door een klein gedeelte van de adverteerders toegepast, in 2014 zal dit gemeengoed worden.
 
 9.   Zoekmachinemarketing wordt beïnvloed door social. Posities in de zoekmachines worden in 2014 meer en meer beïnvloed door de gedeelde links op social. Als je pagina veel keer wordt gedeeld, dan is het duidelijk dat er content van waarde staat. Dat wordt meer en meer beloont in 2014.
 
 10.   Denken als consument. Het alleen zenden van informatie werkt niet meer, interactief zijn, in dialoog gaan met je klant dat is de toekomst. Wel werkt het om meer psychologische beïnvloedingstechnieken toe te passen, welke opstelling werkt beter, welke kleuren en taalgebruik spreekt de klant aan. Door de ogen van de consument naar je site kijken word zeker beloont! De enige valkuil, zorg er voor dat het niet ‘te gemaakt’ is, daar trapt de consument niet meer in.


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief