EastEnd-Arts
print

20 tips voor het kiezen van een goede domeinnaam

Het kiezen van een domeinnaam valt niet mee. Niet alleen omdat veel domeinnamen al bezet zijn, maar ook omdat uw domein medebepalend is voor uw succes; is het domein makkelijk te onthouden? Is hij voldoende onderscheidend? Om het u makkelijker te maken geven wij maar liefst twintig tips. 

1     Beschikbaar
Een domeinnaam die al door iemand anders is geregistreerd, komt niet in aanmerking
2 Kort
Korte domeinnamen zijn makkelijker te onthouden en zijn makkelijker in te typen
3 Niet beschermd
Het is niet verstandig een domein te kiezen dat beschermd is door een merkregistratie, tenzij u zelf dit merk bezit uiteraard
4 Heeft geen foute 'domeinburen'
Als blijkt dat de .com-variant van uwdomeinnaam.nl een louche site is, kunt u hier achteraf spijt van krijgen
5 Geen klinkerbotsing
Komen in uw domeinnaam bestaande uit meerdere woorden klinkers naast elkaar te staan, dan kan dit verwarring opleveren
6 Uitspreekbaar
Zorg voor een domeinnaam die uitspreekbaar is en waarvan de spelling ook direct duidelijk is
7 Geen dubbele betekenis
Soms ontstaan in samengestelde domeinnamen andere woorden wanneer ze verkeerd worden afgebroken
8 Liefst geen koppeltekens
Streepjes maken domeinen moelijker uit te spreken, te onthouden en in te typen
9 Alleen bekende afkortingen
U kunt een afkorting gebruiken, maar alleen als ook voor een buitenstaander duidelijk is waar deze voor staat
10  Bij voorkeur een lage letter in het alfabet
Domeinnamen die beginnen met een a of b worden bij bepaalde linkpagina's eerder genoemd
11  Meervoud of juist niet
Is uw domeinnaam omschrijvend en telbaar (bijvoorbeeld: zonvakanties.nl), gebruik dan het meervoud, anders enkelvoud (brood.nl)
12  Vermijd cijfers
Het is niet duidelijk of ze als cijfer of juist voluit geschreven moeten worden
13  Geen bedachte woorden
Een domeinnaam die uw bedrijfsnaam en/of activiteit bevat is het best te onthouden
14  Gebruik handelsnamen die bekend zijn bij uw klanten
Is uw doelgroep misschien meer bekend met uw product dan met uw bedrijfsnaam?
15  Overweeg uw payoff of slogan
Kunt u niet meer uw bedrijfsnaam registreren maar hebt u een kort motto, dan kan dit een alternatief zijn
16  Gebruik indien nodig waardevolle trefwoorden
Is het gewenste domein niet vrij dan zorgt het toevoegen van een trefwoord voor betere vindbaarheid in Google op dat woord
17  Leg alternatieve spellingen vast
Het is prettig als mensen die uw domeinnaam verkeerd intypen toch op uw site terechtkomen
18  Kies een logische extensie
Als u alleen binnen Nederland actief bent ligt een .nl-domein meer voor de hand dan bijvoorbeeld .com, .eu of .nu
19  Ook beschikbaar in naburige markten
Bestaat de kans dat u gaat uitbreiden naar een ander land dan is het fijn als uw domein met die extensie ook nog vrij is
20  Laat rechtsvormen weg
Het toevoegen van de rechtsnaam (bedrijfsnaam-bv.nl) is in de praktijk onpraktisch

Maar een goede domeinnaam is vooral één die goed wordt gepromoot. Als u uw domeinnaam consequent vermeld op drukwerk en andere uitingen met uw bedrijfsgegevens, dan zal deze zeker blijven hangen bij uw klanten en relaties! 

bron: Smeding Concepts


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief