EastEnd-Arts
print

Waarom je geen Facebookbedrijfspagina wilt

Vaak hoor ik van klanten: ‘Ik moet een Facebookpagina voor mijn bedrijf!’ Mijn vraag is dan direct: Waarom? ‘Omdat mijn klanten mij dan kunnen liken, ze op de hoogte blijven en uiteraard omdat ze dan mijn updates delen: dat is toch gratis reclame!’ Helaas werkt het in de praktijk niet zo eenvoudig, veel Facebookpagina’s hebben bijna geen interactie met hun fans, als ze al voldoende fans hebben.

Omdat je al vaak genoeg hoort waarom je wél een Facebookpagina zou moeten hebben: hier waarom, nee eigenlijk vooral WANNEER, je het niet moet willen.
 

1. Je doel is dat er over je gepraat wordt op Facebook

Je wilt op Facebook gezien worden en het is al helemaal leuk als mensen reageren op je berichten. Daar heb je niet per se een bedrijfspagina voor nodig, wel een persoonlijke Facebookpagina. Als ik iets deel via mijn persoonlijke pagina denken mensen: ‘Hé Richard heeft een blog geschreven, leuk!’. Als ik iets deel via de Getting Social Facebook denken ze misschien eerder: ‘Getting Social probeert weer bezoekers naar hun website te krijgen’.

2. Mensen gaan niet zomaar je pagina liken

Vrienden worden is vrij gemakkelijk als je elkaar kent, maar mensen jouw pagina laten liken is een grotere uitdaging. ‘Wat de boer niet kent eet hij niet’, gaat hier eigenlijk ook op. Waar ze geen binding mee hebben, hoeven ze ook niet voorbij zien te komen op hun tijdlijn.

3. Al hebben ze je pagina geliket, dan zien ze je nog niet

Lukt het jou wel een aantal mensen je pagina te laten liken? Leuk, maar de kans is groot dat ze jouw berichten nog steeds niet voorbij zien komen. Facebook maakt gebruik van ‘Edgerank’, een formule die bepaald hoe vaak jouw bericht wordt getoond op de tijdlijn van anderen. Het kan goed zijn dat als je 300 fans hebt, maar 30 van jouw fans het bericht te zien krijgen.

Waarom Facebook dit doet? Sinds Facebook een plekje heeft op de beurs is het netwerk zich veel commerciëler gaan gedragen. Facebook moet op de een of andere manier verdienen, en daar ben jij als ondernemer het slachtoffer van. Om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat jouw bericht wel gezien wordt, en je contact kunt houden met je fans, kun je een advertentie plaatsen op Facebook. Uiteraard tegen betaling. O, en daarbovenop komt trouwens ook nog dat als je dit niet doet, jouw fans de advertenties van je concurrenten krijgen te zien (want blijkbaar zijn ze geïnteresseerd in die sector). Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat je door middel van een Facebookpagina waarvoor je geen advertenties plaatst je jouw fans naar de concurrent jaagt.

4. Het is een inbreuk op de persoonlijke sfeer

Facebook is een persoonlijk social media netwerk: geen reclamedumpplaats. Een vergelijking: je staat gezellig met je vrienden in de kroeg een biertje te drinken en er komt ineens een bedrijf binnenvallen dat iets aan jou wil verkopen. Vreselijk irritant. En zo zien mensen het ook steeds vaker: wat moet ik eigenlijk met al die bedrijven? Als je op Facebook geen toegevoegde waarde kunt leveren aan de ‘gewone’ mens, dan kun je beter wegblijven.

5. Als je geen duidelijk doel hebt met je Facebookpagina, doe het dan niet

Als je zelf het doel van jouw Facebookpagina niet snapt, hoe moeten je klanten het dan wel snappen? Je moet niet een pagina aanmaken omdat je als bedrijf een Facebookpagina hoort te hebben: je hebt niets aan je pagina als je eigenlijk niet weet wat je moet delen.

Het alternatief

Deelbuttons op je website zijn heel belangrijk. Je weet wel, die icoontjes van Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+ boven, onder of naast een blog waar je op kunt klikken om de blog te delen. Via deze buttons kun jij namelijk gemakkelijk de content delen via je persoonlijke Facebook, en je maakt het ook veel gemakkelijker voor anderen om jouw content te delen.

Bedenk dit maar eens: als je jouw blog via Facebook deelt, klikken mensen daar op. Ze lezen je blog en denken misschien: i like! Als ze de blog dan willen delen moeten ze eerst weer terug naar Facebook om daar vervolgens op de deelbutton te klikken. Veel mensen doen dit niet. Als er direct bij de blog een deelbutton te vinden is, hoeven ze niet meer de stap te zetten om terug te gaan naar de Facebookpagina: veel handiger!

Daarnaast zorg je er op deze manier voor dat jouw content altijd persoonlijk gedeeld wordt. Wij hebben zelf ondervonden dat deze persoonlijke benadering veel succesvoller is: het draait om authenticiteit. Leer dus ook je werknemers om nieuwe content te delen, zodat je ook hun netwerk bereikt.

Let wel op, we bedoelen hier alleen deelbuttons boven specifieke content zoals blogs of artikelen, niet boven algemene pagina’s. Wie wil er bijvoorbeeld nou een statische homepagina delen?

Wanneer werkt een Facebookbedrijfspagina dan wel?

We willen nu niet zeggen dat Facebook slecht is voor iedereen. Je moet alleen even bedenken of het wel past bij jouw business. Voor sommige bedrijven kan een Facebookpagina wel succesvol zijn.

Een Facebookpagina draait om interactie. Wanneer er in jouw business veel interactie plaatsvindt, bijvoorbeeld tussen jou en de consumenten of tussen de werknemers, dan kan een Facebookpagina een leuke manier zijn om mensen te binden. Je moet het dialoog aan kunnen gaan met mensen.

Neem als voorbeeld de Vrije Markt, waarvoor wij de Facebookpagina onderhouden. De bezoekers van de Vrije Markt zijn geïnteresseerd in de openingstijden van de markten, de locaties van de markten en de activiteiten tijdens de markten. Deze informatie kan erg visueel worden weergegeven in de vorm van een banner, wat het gemakkelijker maakt voor mensen om er iets mee te doen.

Ook voor bijvoorbeeld kledingwinkels kan Facebook wel erg effectief zijn. Je vaste klanten willen vast wel weten welke fantastische nieuwe items jij hebt gekocht. Daarnaast bestaat ook deze content vooral uit foto’s. Beeldmateriaal zien mensen het liefst: het kost ze namelijk geen moeite om het te begrijpen.

Ons advies

Gebruik een Facebookpagina als:
• er interactie plaatsvindt binnen jouw bedrijf;
• je visuele content kunt delen;
• je het dialoog aan kunt gaan.

Gebruik geen Facebookpagina als:
• je content erg zakelijk is: niet leuk voor iedereen;
• je content vooral uit tekst bestaat;
• je eigenlijk alleen maar kunt zenden, en niet in gesprek kunt gaan.

Als je geen Facebookpagina gebruikt dan kun je wel:
• Je content delen via je persoonlijke Facebook;
• Adverteren via Facebook. Via een Facebookadvertentie kun je jouw doelgroep direct naar je
   website leiden. Kies een Facebookadvertentie boven een advertentie in de krant. Met Facebook
   kun je namelijk gerichter adverteren (op sekse, leeftijd en locatie) waardoor je met een kleiner
   budget meer mensen uit jouw doelgroep kunt bereiken.
 

Bron: Richard Heesen Getting Social



Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief