EastEnd-Arts
print

6 redenen waarom je vandaag nog met Google+ moet starten

Ondanks dat het bijna alweer toe is aan zijn derde verjaardag, staat het nog altijd te boek als het sociale buitenbeentje: Google+. Eén van de hardst groeiende social media kanalen dat op de een of andere manier maar weinig vrienden maakt. Maar zoals zo vaak bij lelijke eendjes, blijkt dat wanneer je ze goed bekijkt, ze juist absoluut de moeite waard zijn. Of, in dit geval, dat wanneer je het als bedrijf links laat liggen, er héél wat kansen aan je neus voorbij gaan om je content aantrekkelijk en effectief te delen.

Google+ is meer dan een sociaal netwerk

Als ik zeg ‘Google’, dan denk jij waarschijnlijk ‘zoeken’. De tijd dat Google louter de grootste zoekmachine ter wereld was, is echter wel voorbij. Google is veel meer dan zoeken. Want, welke Google dienst(en) je ook gebruikt – Gmail, Google Analytics, Google Calender, Google Drive, Google Maps, YouTube – overal log je in met je gebruikersnaam en wachtwoord, ofwel, je Google+ profiel. Google+ is dus naast het sociale netwerk van Google, óók de sociale laag die de diensten van Google verbindt. Dit is één van de redenen dat Google+ zo snel gegroeid is en dat nog altijd doet. Zo heeft het inmiddels zo’n 300 miljoen actieve gebruikers wereldwijd.

6 voordelen van Google+

Ondanks deze mooie cijfers, lijken velen echter nog moeite te hebben om Google+ te omarmen. En dat is oprecht zonde, want als er één sociaal kanaal is waarmee je je content beter zichtbaar kunt maken en kunt verspreiden, dan is het Google+ wel. Er zijn namelijk talloze voordelen die andere populaire sociale kanalen als Facebook, LinkedIn of bijvoorbeeld Twitter níet hebben. En het lijkt mij dat als je toch aan contentmarketing of storytelling doet, je jouw content en/of verhaal zo goed mogelijk zichtbaar en verspreid wilt. Daarom zet ik hierbij zes voordelen van Google+ op een rijtje, die jou wellicht kunnen overtuigen van de toegevoegde waarde van dit groeiende social medium.

Google+ is ideaal voor je SEO

Aanwezig (en het liefst natuurlijk actief )zijn, heeft positieve gevolgen voor indexering van jouw website. Zeker wanneer je je website ook nog koppelt aan Google+ (Google authorship). Als je blogs schrijft en deze op Google+ post, wordt de link geïndexeerd en ook +1’s beïnvloeden jouw post en website positief. Het feit dat mensen je blog een +1 geven, is voor Google een teken dat jouw artikel relevant is en dus een hogere plek in de zoekmachine verdient. Maar ook de +1’s die je voor je bedrijfspagina zelf krijgt hebben positieve gevolgen voor je positie in Google. Daarnaast, komen mensen via Google bij jouw blog terecht, dan zien ze in hun zoekresultaten jouw profielfoto bij het blog staan.

Dagelijks verwerkt Google 5 miljard(!) zoekopdrachten per dag. Google+ heeft directe en grote invloed op de zoekresultaten. Alle communities, hangouts, +1’s, posts, foto’s, authorships en linkjes worden real-time geïndexeerd. Alleen dit al is een reden om er aanwezig én actief te zijn.

Lokaal

Bij Google Plus Lokaal kun je al jouw bedrijfsinformatie en adresgegevens invullen. Het is een weergave van waar je bedrijf gevestigd is en een plek waar mensen jouw bedrijf kunnen beoordelen. Dit voordeel is eigenlijk tweeledig. Aan de ene kant wordt jouw bedrijf getoond als mensen zoeken op hun locatie (mits je natuurlijk in dezelfde regio zit). Aan de andere kant toont Google jouw Google Maps en bedrijfsgegevens bij zoekopdrachten.

Segmenteren via Google cirkels

In Google+ kun je je connecties indelen in cirkels, welke je zelf kunt aanmaken en beheren. Zo kun je je doelgroep segmenteren binnen een sociaal netwerk. Per post kun je kiezen met welke cirkel(s) je het bericht wilt delen. Ook het bekijken van je eigen timeline kun je desgewenst per kring doen.

Communities

Google Plus heeft ‘Communities’ geïntroduceerd, waarbij gebruikers kunnen praten over hun gedeelde interesses. Zo zoeken en vinden gebruikers elkaar in communities en kunnen zij hier samen praten, informatie en kennis delen, elkaar vragen stellen maar vooral contact leggen. Strak gesegmenteerde (doel)groepen kunnen heel waardevol zijn voor bedrijven.

Google hangouts

Hangouts is een handige functie waarmee je met meerdere mensen tegelijk kunt chatten of videogesprekken kunt voeren. De mogelijkheden die deze optie biedt zijn natuurlijk eindeloos. Je kunt zo op een hele nieuwe manier mensen betrekken bij je bedrijf.

Privacy

Met Google+ kun je, in tegenstelling tot Facebook, zelf bepalen of je je profielgegevens zichtbaar maakt binnen een kring of in het algemeen. Per post en per cirkel kun je dit opnieuw aangeven.

Bron: Michelle Peters


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief