EastEnd-Arts
print

6 redenen waarom jouw webtekst niet wordt gelezen (en hoe je dit oplost)

5 seconden. Die tijd heb je om jouw bezoeker te overtuigen je webtekst te lezen. Op basis waarvan leest een bezoeker jouw tekst verder? En hoe voorkom je dat hij wegklikt? 6 redenen waarom jouw teksten niet gelezen worden en hoe je dit oplost.

1. Je lezer voelt zich niet aangesproken


Spreek je lezer aanWie is jouw lezer? Met welke vragen zit hij of zij? Wat is zijn voorkennis En wat is zijn relatie met jouw (zorg)organisatie? Het is een open deur maar o-zo belangrijk: spreek je lezer aan in je teksten. Een goede tekst wordt vanuit je propositie geschreven. Voor wie is jouw organisatie op aarde en in welke behoefte voorzie je je klanten, patiënten en/of verwijzers?
Behalve dat je tekst een vraag moet beantwoorden waar jouw doelgroep mee zit, is het ook belangrijk dat je je lezer direct aanspreekt in je tekst:
  • Start je alinea met een vraag of statement en zet je lezer zo direct aan het denken
  • Spreek je lezer met ‘u’ of ‘jij’ direct aan, bijvoorbeeld: U wilt de beste behandeling voor.. Herken jij dit: ..
  • Wees zo concreet mogelijk en gebruik voorbeelden en anekdotes zodat je lezer zich kan herkennen in wat je schrijft
  • Mijd voorzetseluitdrukkingen, tangconstructies en alle andere formuleringen die je schrijfwijze passief maken

2. Je headline is onduidelijk of weinig zeggend


Een kop of titel (headline) wordt bijna altijd het eerst gelezen. Overtuigt jouw kop tot verder lezen? Veel koppen en titels van webteksten zijn onduidelijk of zeggen weinig. Wat maakt een kop overtuigend? Een goede kop of titel:
  • Geeft direct aan wat de lezer kan verwachten
  • Maakt nieuwsgierig en toont een belofte, bijvoorbeeld door aan te kondigen wat de lezer meer weet of kan als hij de tekst heeft gelezen
  • Is onbescheiden en durft een stevige belofte te maken
  • Is duidelijk en bevat geen lastige of vage termen
  • Bevat cijfers die als cijfers en niet als woorden worden geschreven
  • Is bondig en bevat geen woord te veel

3. Je intro of inleiding maakt niet nieuwsgierig


Is je kop of titel gelezen en heeft die overtuigd? Dan gaat je lezer verder bij je intro of inleiding. Wat gaat er vaak fout? De intro geeft al zoveel informatie, dat het niet meer nodig is om verder te lezen. Een goede intro is geen samenvatting van de tekst die volgt, maar maakt nieuwsgierig. Roept jouw intro of inleiding op tot verder lezen?

4. Je gebruikt te veel tekst en biedt geen overzicht


Een weblezer scant veel vaker teksten dan dat hij of zij ze volledig leest. Vaak blijft het bij scannen. Maar het kan ook een manier zijn om te bepalen of hij verder gaat lezen over bijvoorbeeld die ene behandeling of aandoening. Is jouw tekst daarop ingericht? Tips voor meer overzicht in je tekst:
  • Schrijf alinea’s van ongeveer 5 zinnen
  • Iedere alinea gaat over een specifiek onderwerp en niet over meerdere onderwerpen tegelijk
  • Plaats tussen alinea’s witregels (dat zorgt voor meer overzicht)
  • Gebruik bullets of tabellen voor overzicht
    Spreek de taal van de klant

5. Je tekst bevat geen afbeelding(en)


Uit alle onderzoeken binnen de online marketing blijkt: beeld zorgt voor meer conversie en interactie met lezers. Bevat jouw blogpost een afbeelding? Of is er iets in je tekst gemakkelijk te visualiseren? Altijd doen.

6. Je hebt geen tussenkoppen gebruikt


Een goede webtekst bevat ten minste 2 tussenkoppen. Check! En die tussenkoppen bevatten meer dan 1 woord, het liefst een bondige zin, vraag of statement. Waarom zijn tussenkoppen precies goed?
  • Ze maken nieuwsgierig om de alinea te lezen
  • Je tekst wordt er scanbaar van
  • Je vindbaarheid (SEO) vergroot als je er (matig) het keyword van je tekst in verwerkt

 



Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief