EastEnd-Arts
print

6 foute redenen om social media te gebruiken

Social Media is al jaren enorm in opkomst. Veel mensen hebben er inmiddels al direct of indirect mee te maken. Sommige mensen kunnen zelfs niet meer zonder. Ook veel bedrijven zijn inmiddels gestart of zelfs al een tijdje bezig met social media. Het kan echter zo zijn dat veel van die bedrijven zijn ingestapt in deze trend om de verkeerde redenen, met een tegenvallend resultaat als gevolg. Een aantal van deze slechte redenen zullen we hier behandelen om in de toekomst teleurstelling en tegenvallende resultaten te voorkomen.

Mijn kinderen gebruiken ook social media
Als je zoon of dochter Facebook gebruikt en daar heel populair is, dan heeft dat geen enkele relevantie met betrekking op een B2B bedrijf. Probeer daarom je eigen bestaansrecht op social media te verantwoorden.

We moeten ‘iets’ doen met social media
Veel bedrijven hebben het gevoel ‘iets’ te moeten doen met social media. Het is een trend, dus je moet er maar in meegaan. Wat dat ‘iets’ precies is maakt dan niet eens zoveel uit, maar als het even kan moet het wel net even anders dan de anderen. De reden om zo snel mogelijk met ‘iets’ te starten is dat de angst bestaat dat je achter het net gaat vissen.

Doe dus niet zomaar ‘iets’, maar zorg voor een gedegen plan met een idee erachter en maak dat ook af. Op die manier wordt voorkomen dat binnen enkele maanden de hele strategie weer op zijn gat licht.

De concurrent doet het ook
De concurrent zit op Facebook en Twitter. Wij moeten dus zorgen dat wij ook zo snel mogelijk op Facebook en Twitter te zien zijn. Als de concurrent zich aanmeldt voor de vakbeurs doen wij dat immers ook omdat we ze graag voor willen blijven.

Dit werkt natuurlijk niet. Je moet het doen omdat je het zelf ziet zitten, niet omdat de concurrent het doet. Bepaal je eigen strategie en kijk of het mogelijkheden heeft voor je eigen bedrijf.

Je moet erbij horen
Wil je een beetje meegaan met je tijd en misschien zelfs wel een beetje een trendsetter zijn, dan moet je toch echt aan de social media. De ontwikkeling is in volle gang, dus misschien kunnen we zelfs wel ergens een nieuwe rage opstarten.

Toch moet je jezelf afvragen of dit wel bij je past. Anders had je het misschien al eerder gedaan. En is er eigenlijk wel tijd voor? Als je social media omarmt moet je ook iets te melden hebben, het moet meerwaarde bieden.

Twitter is leuk
Veel mensen zijn dol op Twitter. Iedere dag je volledige whereabouts publiceren zodat iedereen op de hoogte blijft. Maar hoe zit dan dan met zakelijk Twitteren? Wat kan ik melden? Hoe moet ik daar mee omgaan?

Nog veel Nederlanders zijn niet actief op Twitter, dus het is de moeite om te kijken hoe het zit met jouw doelgroep. En ga je Twitter gebruiken om de dialoog aan te gaan met je doelgroep? Of gebruik je Twitter ten behoeve van de zoekmachine-optimalisatie van je eigen website? Ga dus niet Twitteren omdat het leuk is, maar bepaal de zin ervan.

Social media maakt rijk
Sommige bedrijven leven in de veronderstelling dat als je social media gaan omarmen dat het geld dan met bakken tegelijk binnenstroomt. Niets is minder waar. Social media kan lucratief zijn, maar dat vergt wel veel tijd en voorbereiding. Zorg dus voor een uitgedachte strategie. Welke social media ga ik gebruiken? Wat ga ik melden? Hoe lang ga ik het volhouden? Hoeveel tijd maak ik ervoor vrij? Ect. Ect.

Conlusie
Begin niet aan social media om de verkeerde redenen. Er zijn ook héél veel redenen om er wél mee aan de slag te gaan, maar denk daar goed over na.

door Paul Brink


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief