EastEnd-Arts
print

6 Tips voor een goed logo

Je krijgt nooit een 2e kans om een 1e indruk te maken. Dat geldt voor jou, als persoon binnen een bedrijf, maar ook voor je logo. Het logo is het hart, de ideologie en de persoonlijkheid van een bedrijf. In dit artikel 6 tips voor een goed logo.

Het logo staat op het briefpapier, visitekaartjes, de bedrijfswagen, de website en pennen. Van heel groot tot heel klein en in alle gevallen heel duidelijk. 

Duidelijkheid bereik je met een slimme en simpele vorm. Een logo ontwerpen is meer dan een lettertype met een leuk plaatje in mooie kleuren.

Een goed logo veroorzaakt de vraag "Waarom heb ik daar niet aan gedacht?".

De logo's van Nike, Apple, Mercedes-Benz of Mc Donalds zijn herkenbaar zonder dat de merknaam erbij hoeft te staan. Hoe bereik je dit? Lees de volgende 6 tips.

1. Omschrijfbaar & makkelijk te onthouden
KISS: Keep it simple stupid. Net als eenvoudige liedjes zal een simpel logo ook beter onthouden worden De simpelheid is van groot belang. Ingewikkelde logo's zien er vaak aantrekkelijk uit, maar zijn na 5 minuten niet meer te omschrijven. Daarnaast moet je direct herkennen wat het bedrijf doet en waar het voor staat.

2. Schaalbaar
Met een ingewikkelde vorm of vormen is het logo niet meer herkenbaar op kleine oppervlaktes als pennen of sleutelhangers.

3. In zwart-wit ook effectief
De kleur van het logo is ondergeschikt aan de vorm. Als het logo in zwart-wit niet werkt zal kleur het logo niet redden.

Kleurverlopen of iets met foto's ziet er misschien mooi uit maar het is minder goed schaalbaar. Daarnaast maakt het de vorm onduidelijk en is het door de veelheid aan kleur niet meer te omschrijven of goed te herinneren. Je mist dus een aantal belangrijke doelen als je meer dan 2 kleuren gebruikt. Daarnaast ben je veel duurder uit met het drukwerk.

4. Een goed gekozen kleur en een vorm
Kleur en vorm is psychologie.

Kleurvoorbeelden: rood maakt hongerig, blauw is comfortabel, zwart is elegant en oranje staat voor nieuw.

Vormvoorbeelden: een cirkel staat voor perfectie, vrouwelijk en volledig. Een rechthoek staat voor praktisch, logisch en veilig. Een driehoek is mannelijk en staat voor sterkte en structuur.

Onderzoek de combinatie die het beste bij jouw bedrijf past.

5. Een duidelijk leesbaar lettertype
Het is belangrijk dat passanten je naam onthouden. Door het gebruik van een goed leesbaar lettertype heb je de meeste kans dit te bereiken.

Test jezelf: Wat zijn de eerste 5 logo's die in je op komen behalve je eigen logo? Heeft 1 van die logo's een cursief of gekrabbeld lettertype? Waarschijnlijk niet.

6. Eenvoudig na te maken
Een goed logo is simpel te reproduceren. Dat klinkt misschien gek. Maar denk eens aan het logo van de NS, Albert Heijn of ABN-AMRO. Deze zijn voor veel mensen eenvoudig na te tekenen. Dit betekent dus ook dat ze vooraan in het geheugen zitten. Dat is precies wat je met jouw logo ook wil bereiken toch?

Er zijn nog veel bedrijven die geld besparen op de ontwikkeling van hun logo. Terwijl het voor ieder bedrijf belangrijk is een duidelijk gezicht te hebben. Natuurlijk kan de directeur of verkoper een goed gezicht hebben, maar als hij of zij vervolgens een visitekaartje in de Comic Sans (standaard frivool PC-lettertype) neerlegt is dat natuurlijk geen gezicht!

Een bedrijfslogo staat voor diensten of producten met een bepaalde kwaliteit. Een logo zonder kwaliteit haalt het bedrijf naar beneden. 

Door: Nelleke van der Vaart


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief