EastEnd-Arts
print

B2B en B2C zijn dood, lang leve H2H

Sinds de ontstaansgeschiedenis van marketingcommunicatie (ergens in de Middeleeuwen) is er een onderscheid tussen het aanspreken van consumenten en zakelijke gebruikers. In de trendy jaren van de vorige eeuw heeft iemand bedacht dat dit Business to Consumer (B2C) en Business to Business (B2B) moest heten. Heel logisch, want zakelijke gebruikers hebben andere kenmerken en behoeften dan consumenten. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Veranderende tijden

Natuurlijk hebben zakelijke afnemers andere behoeften dan consumenten. Maar op de keper beschouwt zijn het allemaal mensen. Wij praten niet tegen een doelgroep aan, maar wij praten tegen mensen aan. Het zijn niet de gezinnen of bedrijven die aankoopbeslissingen nemen, het is een mens of groep mensen. Die mensen hebben goede en slechte dagen, bepaalde eigenschappen, zijn lang of juist kort. Kortom, de boodschap van u naar de mens binnen uw doelgroep is niet langer algemeen, maar afgestemd op de mens binnen de doelgroep.

Belang van persona’s

Deze veranderende manier waarop wij marketingcommunicatie bedrijven kan alleen succesvol zijn als wij de mens binnen de doelgroep kennen. Persona’s spelen daarbij een belangrijke rol.

Een persona is een beschrijving van een persoon (mens dus) zoals die onderdeel uitmaakt van de doelgroep. Een bekend voorbeeld is de Bijenkorf vrouw. Een vrouw met smaak (en wat geld te besteden) van iets onder middelbare leeftijd en nog een heleboel andere specifiek beschreven eigenschappen. Dat is de vrouw waar sterk merk De Bijenkorf haar marketing- en communicatie op richt. En niet onverdienstelijk. Het opstellen van persona’s is ook voor uw onderneming belangrijk om net zo succesvol te kunnen zijn. Maar hoe ziet uw ideale afnemer er eigenlijk uit?

H2H

Wanneer u na onderzoek de persona’s heeft bepaald dan bent u als ondernemer in staat om uw communicatie daarop af te stemmen. U weet dan immers wie uw ideale afnemer is, welke media hij of zij leest, welke Social Media gebruikt wordt, wanneer en bij welke winkel die ‘persona’ op welke dag is, en zo verder.

Klopt, het is meer werk, het is maatwerk. Maar denk even aan het volgende; hoe enthousiast wordt u zelf wanneer u de zoveelste algemene e-mailing ontvangt? Of hoe enthousiast wordt u wanneer u een op maat gesneden brief of e-mail ontvangt op het tijdstip dat het u uitkomt met daarin communicatie die u direct en persoonlijk aanspreekt en u persoonlijk uitnodigt om een bepaalde actie te doen op het moment dat het u past (want dat weet de afzender immers). Wat zou u doen en welke vorm van communicatie, zakelijk of persoonlijk, heeft denkt u het meeste succes? Inderdaad, B2B en B2C zijn dood, lang leve Human to Human marketingcommunicatie!

Bron: Peter van Uden



Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief