EastEnd-Arts
print

Bepaal je doelgroep als een 'profiler'

Te veel ondernemers maken geen keuzes. Als ik vraag op welke doelgroep ze zich richten is daarop te vaak het antwoord: iedereen. Of er wordt zo lang over nagedacht, dat het lijkt alsof het de eerste keer is dat ze er over nadenken. Het probleem van geen keuzes maken is dat je onmogelijk focus kunt aanbrengen in je marketing en communicatie. Ga maar na, hoe moet een advertentie eruit zien als je je op iedereen richt. Of naar wie ga je een direct mailing sturen als je je op iedereen richt? Budgettechnisch vooral een lastige vraag.

En zo leidt geen focus vaak tot versnippering van het budget. Of - als er al keuzes gemaakt worden - tot ad hoc acties. Geen idee welke van de twee beter is...

Dus dan begin je met keuzes maken in je doelgroep. Te beginnen bij bedrijfsomvang, geografische ligging, branches etc. Vaak gevolgd door een verkenning van de DMU: leeftijd, functie, type behoeften, etc. Vaak leer je veel van je bestaande database en de totstandkoming van relaties. Maar staar je vooral niet te blind op historische gegevens.

Stel jezelf liever de vraag: wie is mijn ideale klant? Een eerste opstap naar een meer inspirerende manier om te ‘profilen’ in plaats van te blijven hangen in database analyses. Het maakt een enorm verschil of je je als verkoper van muziekinstrumenten richt op Wibi Soerjadi, een leraar klassieke talen of een vader met 2 kinderen op de hockeyclub. Het is onaannemelijk en bovendien volstrekt ongeloofwaardig als je je als op alle drie deze profielen richt. Als goede ‘profiler’, zul je bovendien direct merken dat je de toon van je boodschap veel beter kunt finetunen op je (gewenste) doelgroep.

bron: b2b


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief