EastEnd-Arts
print

Checklist: nieuwe regels e-mail marketing 2012

Per 1 januari 2012 zijn de regels voor het verzenden van e-mails met reclame strenger. Zo mag je bijvoorbeeld geen nieuwsbrieven meer versturen vanaf een ‘no reply' e-mailadres. Check de nieuwe regels en voorkom torenhoge boetes.

Vanaf 1 januari 2012 is de nieuwe ‘Code E-mail' van kracht gegaan, die de bestaande codes voor commerciële e-mail aan bedrijven en consumenten vervangt. De Opta en de Reclame Code Commissie gaan dit jaar nóg strenger controleren op misbruik bij e-mailmarketing. Bedrijven die zich niet aan de regels houden kunnen flinke boetes opgelegd krijgen, oplopend tot wel 450.000 euro. Controleer je nieuwsbrief aan de hand van de onderstaande checklist van Cendris.

1. Geen verschil particulier en zakelijk
Tot nu toe waren zakelijke adressen makkelijker te benaderen dan privé-adressen, maar ook zakelijke e-mailadressen mogen voortaan alleen benaderd worden na expliciete toestemming vooraf.

2. Altijd het bedrijf als afzender
Ontvangers moeten in één oogopslag zien van welke organisatie de e-mail afkomstig is. Reclame versturen met een privé-persoon als afzender (bijvoorbeeld een BN-er uit je campagne) mag alleen als ook het bedrijf erbij wordt vermeld.

3. Geen No Reply
E-mails moeten altijd afkomstig zijn van een werkend e-mailadres en niet van een ‘no reply'-adres. Tip: verstuur nieuwsbrieven vanaf een apart (werkend) mailadres, met een automatisch antwoord met de contactgegevens van de klantenservice. Zo kunnen mensen wel reply-en, maar krijg je niet alle fout- en out-of-office-meldingen op de nieuwsbrief in je eigen mailbox.

4. Openheid over de frequentie
Het is verplicht om mensen bij de inschrijving op een nieuwsbrief te melden hoe vaak ze mail kunnen verwachten. Tip: als je nog niet weet hoeveel nieuwsbrieven je gaat versturen, geef dan een maximum aantal per jaar/maand door.

5. Geen automatisch vinkje
Mensen moeten zich actief aanmelden voor je nieuwsbrief. Het vinkje voor toestemming mag niet standaard aan staan bij een bestelling of prijsvraag. Deze regel bestond overigens al.

6. Aanmelding niet verstoppen
De aanmelding voor een nieuwsbrief mag niet verstopt mag zitten in de algemene voorwaarden of het privacy statement, waarmee een gebruiker akkoord moet gaan.

7. Eenvoudig afmelden
Afmelden voor nieuwsbrieven moet simpel zijn, direct te doen en zo snel mogelijk worden verwerkt. Daarnaast moet je ontvangers laten weten waarvoor ze zich uitschrijven en wat ze nog wel blijven ontvangen.

8. Kleine bijlagen
De bijlagen voor reclame via een e-mail mogen samen niet groter zijn dan 150 kb. Denk bij bijlagen bijvoorbeeld aan folders, catalogi of magazines. Tip: Je kunt beter helemaal geen bijlagen meesturen, aangezien die de kans vergroten dat je bericht als spam wordt aangemerkt. Stuur een link mee waar de folder kan worden gedownload.

9. Duidelijk over downloads
Als een mail een link naar een te downloaden bestand bevat, moet de omvang en het type bestand zijn aangegeven. De ontvanger moet weten wat hij gaat downloaden, en niet door een groot bestand worden verrast.

10. Andere mails
Deze nieuwe regels gelden niet voor e-mails met een orderbevestiging, een wijziging in de voorwaarden of een bericht over de verzending van een product. Hierin mag je echter géén reclame meesturen.

Toch nog vragen over je eigen nieuwsbrief, neem contact met ons op en stel je vragen.
 


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief