EastEnd-Arts
print

Goed(e) zoekwoorden in je webshop design opnemen

Het gebruik van tekst op een webshop. Het is een punt waar veel webdesigners en online marketeers het maar moeilijk over eens worden. Voor de vindbaarheid van de webshop is het namelijk erg belangrijk, maar voor het design haalt het vaak meer weg dan dat het toevoegt. In dit artikel wat tips voor het vinden van een gulden middenweg.

Waarom tekst op je webshop?

Als je een webshop hebt, dan wil je waarschijnlijk ook graag iets verkopen. Dat kan natuurlijk niet wanneer er niemand op je webshop komt kijken. Je hebt dus bezoekers nodig.

Een belangrijke manier om bezoekers te krijgen is via de zoekmachines, maar vanzelfsprekend moet je daarin dan wel vindbaar zijn. Daar komt tekst om de hoek kijken. Een belangrijke manier van zoekmachines om te bekijken welke website bij welke zoekopdracht past is namelijk door te kijken naar de tekst op die website. Dat geldt dus ook voor webshops.

Stel je hebt een webshop waarop je pennen verkoopt. Komt op prominente plekken binnen die webshop het woord “pennen kopen” voor, dan zal je webshop waarschijnlijk naar boven komen in de zoekresultaten wanneer iemand “pennen kopen” intypt in Google.

Natuurlijk hangt je vindbaarheid ook af van de techniek en de populariteit van je webshop, maar is “pennen kopen” nergens te vinden op je webshop dan kun je er vrij zeker van zijn dat je daarop niet gevonden zult worden.

Tekst op je webshop zonder afbreuk aan het design te doen

Ben je overtuigd dat er tekst op je webshop moet komen, maar wil je dat dit het design toch echt niet te veel beïnvloedt? Dan kun je vast iets met de volgende tips:

1. Verdeel de tekst over de pagina

Een van de manieren om het design wat minder te beïnvloeden is door de tekst over de pagina te verdelen. Zet bijvoorbeeld een kort stukje tekst boven de producten en een klein stukje tekst onder de producten. Probeer met de tekst zoveel mogelijk toegevoegde waarde te geven. Vertel bijvoorbeeld wat er zo uniek is aan deze producten of waar men op moet letten bij het maken van een keuze. Zo zorg je ervoor dat de tekst ook echt nuttig is voor de bezoekers.

2. “Meer over” pagina’s

In plaats van grote lappen tekst op je categoriepagina te zetten kun je ook een heel klein stukje tekst op de pagina plaatsen en bezoekers voor een uitgebreidere tekst verwijzen naar bijvoorbeeld een pagina zoals “meer over vulpennen”. Op deze manier link je de tekst wel aan je pagina, maar verstoort het je design niet. Op de pagina over vulpennen kun je naar hartenlust al je zoekwoorden verwerken en zo toch goed gevonden worden.

3. Landingspagina’s

Een veelgebruikte manier om tekst te verwerken op een webshop is door gebruik te maken van landingspagina’s. Deze komen niet terug in de hoofdstructuur van de website, maar men landt hier op wanneer hij/zij vanuit een bepaalde zoekopdracht in de zoekmachines op de website terecht komt. Zorg ervoor dat men vanaf deze landingspagina gemakkelijk over de website kan navigeren en binnen enkele klikken kan vinden wat hij zoekt.

4. Creëer tekst door middel van een blog

Wil je niet te veel tekst gebruiken op je homepage en categoriepagina’s? Start dan eens met het schrijven van blogs. Gebruik hierin de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en zorg ervoor dat bezoekers via je blog binnenkomen op je webshop. Vervolgens moet je ze nog wel aansporen tot een aankoop. Zorg daarom voor een goed zichtbare link of button die bezoekers leidt naar de pagina waarop het product waarover het blogartikel gaat verkocht wordt.


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief