EastEnd-Arts
print

Google maakt AdWords advertenties 50% groter met Expanded Text Ads

In februari was het nieuws dat Google de zoekresultaten had veranderd van drie advertenties bovenaan naar vier. En nu komt de zoekgigant opnieuw met een update: Expanded Text Ads. Oftewel de grootte van de tekstadvertenties. Als adverteerder heb je straks bijna 50% meer ruimte tot je beschikking om je advertentie op te maken. Opnieuw heeft dit gevolgen voor organische resultaten en ook voor jou als adverteerder.

Het proces bevindt zich nu nog in de testfase. De verwachting is dat het in het derde kwartaal van dit jaar uitgerold gaat worden voor alle advertenties (boven en onder de vouw) en voor alle apparaten.

Huidige vs nieuwe AdWords (Expanded Text Ads)
Wat gaat er precies veranderen? We leggen de opbouw van de huidige AdWords even naast de Expanded Text Ads (ETA). Momenteel ziet het format van een AdWords tekstadvertentie er in Nederland als volgt uit:
  • Kop: 25 tekens
  • Beschrijvingsregel 1: 35 tekens
  • Beschrijvingsregel 2: 35 tekens
  • Zichtbare URL: 35 tekens
Voorbeeld van Expanded Text AdsAls Google alles doorvoert zoals het nu in de bèta zit, dan heb je straks de volgende mogelijkheden:
  • Kop 1: 30 tekens (5 extra tekens)
  • Kop 2: 30 tekens (komt erbij)
  • Beschrijvingsregel: 80 tekens (10 tekens extra in totaal)
  • Beschrijvingsregel 2: komt te vervallen
  • Zichtbare url: de zichtbare url wordt automatisch ingeladen. Daarbij heb je wel twee padvelden om de url aan te vullen. Elk van maximaal 15 tekens.



Mobiel gebruik

De update komt er voor zowel desktop, tablet en mobiel. Maar aangezien de zoekmachine Google steeds meer via mobiel geraadpleegd wordt, richt Google zich ook volledig op die mobiele gebruiker. Zo verwijderde Google in februari al de rechterkolom in de zoekresultaten op desktop om een uniform design te creëren voor alle apparaten. Met de extra ruimte in de ETA kun je als adverteerder die mobiele gebruiker die onderweg is nog beter vertellen wat jij voor ze kan betekenen, nog voor dat ze je site bezoeken.

Extra regel, extra ruimte, hogere CTR
De extra regel in de titel geeft je als adverteerder letterlijk en figuurlijk meer de ruimte om de kwaliteitsscore te verbeteren. Je kunt meer vertellen en dus relevanter zijn. Zeker een uitkomst als je lange zoektermen wilt gebruiken. En dat je relevanter kunt zijn zal dan zeker invloed hebben op de click-through rate (CTR), oftewel: de verhouding tussen het aantal keren dat mensen de advertentie hebben bekeken en hoeveel er op is geklikt. Google verwacht zelfs dat adverteerders een stijging van 20% kunnen zien.

Maar het meer kunnen vertellen betekent ook dat je weer extra creatief moet zijn om de advertentie passend te maken. Om er dus echt effectief gebruik van te maken moet je eigenlijk al een specialist er in zijn. En anders zijn wij die specialist die je natuurlijk kan helpen.

Impact op organische resultaten
Net als de vorige verandering vier in plaats van drie advertenties bovenaan de zoekresultaten – heeft ook de ETA impact op de organische resultaten. De nieuwe Expanded Text Ads drukken de organische resultaten weer net iets verder naar beneden. Straks is SEO optimalisatie nog belangrijker om in de top 3 van de organische zoekresultaten te scoren, in plaats van in de top 5 of top 10.

bron: friks.nl


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief