EastEnd-Arts
print

Google’s reCAPTCHA wordt onzichtbaar

“I’m not a robot!” Google’s reCAPTCHA is hét leidinggevende CAPTCHA programma op het internet. CAPTCHA betekent voluit: ‘Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart.’ Waarschijnlijk gaat er nu een lampje branden omdat je dit regelmatig tegenkomt op websites. Om mensen te onderscheiden van spam bots, krijg je een soort (irritante) opdracht van de website die je bezoekt. Zo kan je bijvoorbeeld de opdracht krijgen om een nummer of woord over te typen of om op een foto een gevraagd onderwerp aan te klikken. Je zult in de toekomst CAPTCHA steeds minder vaak tegenkomen, niet omdat Google ze niet meer gebruikt maar omdat Google ze onzichtbaar maakt.

Nieuwe versie
Het oude reCAPTCHA systeem was erg gemakkelijk. Je hoefde alleen een ‘I’m not a robot’ hokje aan te vinken en je werd meteen doorgeleid naar bijvoorbeeld je sign-up pagina. De nieuwe versie is zelfs nog makkelijker want het vraagt niet om een opdracht. Het werkt onzichtbaar op de achtergrond, het onderscheid op de een of andere manier bots van mensen. Google treedt niet in detail over hoe het werkt. Ze melden alleen dat het nieuwe systeem een combinatie gebruikt van machine learning en van een geavanceerde risico-analyse die zich aanpast aan nieuwe en opkomende bedreigingen. Meer gedetailleerde informatie over hoe het systeem werkt zou het risico vergroten dat bot-makers het systeem kraken. Het is dus niet te verwachten dat er de komende tijd meer details bekend worden gemaakt door Google.

Oplossen
Google werd in 2009 eigenaar van reCAPTCHA en werd sindsdien gebruikt om website gebruikers te laten werken voor Google. Sommige CAPTCHA systemen creëerde willekeurige problemen die gebruikers moesten oplossen, maar oudere reCAPTCHA opdrachten gebruikte problemen die Google’s computers moesten oplossen maar dit niet konden. Bijvoorbeeld: Google digitaliseerde miljoenen boeken maar soms kon de OCR (optical character recognition) software een bepaald woord niet herkennen, en dit woord werd dus ingevoerd in het reCAPTCHA systeem zodat gebruikers het probleem konden oplossen. Mocht je ooit een reCAPTCHA hebben opgelost die eruit zag als een stel cijfers; deze kwamen van Google’s Street View auto’s die foto’s maakten van straten en de bijbehorende huisnummers. Als de OCR software een huisnummer niet kon onderscheiden dan werd deze ingevoerd in het CAPTCHA systeem om vervolgens te worden opgelost door gebruikers. Een opdracht om op een foto alle katten te selecteren werd gebruikt om de computer te laten oefenen met beeldherkenning.

Wanneer websites overstappen op het onzichtbare CAPTCHA systeem, zullen de meeste gebruikers geen CAPTCHA’s meer tegenkomen, zelfs niet de “I’m not a robot” opdracht. Mocht je door het systeem als ‘verdacht’ worden gezien, dan pas krijg je de zichtbare CAPTCHA opdrachten te zien.
 



Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief