EastEnd-Arts
print

Search Engine Optimalization: Hoe krijgt u uw bedrijf hoog in de zoekmachines?

De website van uw bedrijf bovenaan in de zoekmachines: dat wil iedereen. Maar hoe kunt u ervoor zorgen dat uw website boven de website van uw concurrent komt te staan? Door middel van Search Engine Optimalization (SEO) zorgt u ervoor dat uw website beter te vinden is op Google.

Wat is Search Engine Optimalization (SEO)?

Search Engine Optimalization (SEO) of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands, is een term die wordt gebruikt voor alle activiteiten om een webpagina hoog te laten scoren in een zoekmachine. De zoekmachine die het meest wordt gebruikt is Google: rond de 90% van de zoekopdrachten wordt door Google uitgevoerd. Daarom richt SEO (en deze blog) zich het meest op Google.

Hoe werkt Google eigenlijk?

Om SEO goed toe te passen is het handig om te weten hoe een zoekmachine werkt. Volgens Google is de perfecte zoekmachine een machine die ‘begrijpt wat je bedoelt en vindt wat je zoekt’. Google maakt gebruik van een gigantische database, de Google Index. Alle pagina’s die hierin staan worden continu gecontroleerd zodat de Google Index altijd actueel is. Om ervoor te zorgen dat de bezoekers op de pagina terechtkomen waar zij de informatie vinden die ze zoeken, werken er honderden Google engineers aan het verbeteren van deGoogle Index. zoekopdracht-in-google

Wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert in Google wordt niet het internet maar deze Google Index doorgezocht. Google maakt gebruik van een complexe formule die bepaalt welke webpagina’s het beste aansluiten op de zoekvraag van de gebruiker. De pagina’s die het beste overeenkomen, eindigen het hoogste in Google. Helaas is deze formule geheim en is er dan ook niet één standaard truc om bovenaan in Google te komen. Wat u wél kunt doen is uw website zo inrichten dat Google u makkelijk weet te vinden.

Hoe wordt de website van uw mkb het beste gevonden?

Door SEO toe te passen, richt u uw site zo in dat Google uw site als belangrijk ziet in uw branche en u daarom een hoge notering geeft. U moet er dus voor proberen te zorgen, dat u ook echt belangrijk wórdt in uw branche. Om dit voor elkaar te krijgen zijn vier dingen belangrijk:

1. Denk als uw bezoeker: wat zoeken zij op uw website?
2. Komen de zoekwoorden goed terug in de teksten op uw website?
3. Zijn er andere websites die naar uw site linken?
4. Is de structuur van uw website goed? Linken de pagina’s goed aan elkaar?

1. Keyword Research: wat voor zoekwoorden gebruiken uw (potentiële) klanten?

De eerste stap naar een betere vermelding in Google, is uitzoeken waar uw klanten eigenlijk op zoeken. Heeft u een kapperszaak? Dan zoeken mensen waarschijnlijk op ‘kapper’, maar misschien ook wel op ‘haar knippen’. Om erachter te komen waar mensen naar zoeken, heeft Google een handige functie ontwikkeld: de Google Adwords Keyword Tool. In de Keyword Tool typt u een aantal zoekwoorden in die voor uw bedrijf relevant zijn, zoals ‘kapper’ of ‘haar knippen’. De Google Keyword Tool geeft dan een paar opties die ook veel gebruikt worden voor uw doelgroep. Vergeet vooral niet te kijken naar het aantal lokale maandelijkse zoekopdrachten. Wordt een bepaald woord veel gezocht? Dan is het nuttig om dit woord regelmatig te gebruiken in uw teksten en de naam van uw afbeeldingen.

2. Laat de zoekwoorden terug komen op uw website

Inmiddels heeft u een beeld van het zoekgedrag van uw klanten. Stel een lijstje samen van woorden die voor uw bedrijf belangrijk zijn en probeer de zoekwoorden in uw lijstje vervolgens vaak terug te laten komen op uw pagina. Zorg er dan ook voor dat deze woorden niet alleen in de tekst worden gebruikt maar ook in de titels van de pagina en de titels van uw afbeeldingen. Let er wel op dat u de zoekwoorden niet onnatuurlijk vaak gebruikt. Als Google merkt dat u een woord alleen maar heel vaak gebruikt zodat u opgemerkt zult worden, kan uw website tijdelijk verwijderd worden uit de Google Index.zoekwoorden-op-website

3. Links naar uw website: Google PageRank

Wanneer veel mensen op andere websites naar uw website linken, kan uw website stijgen in de zoekresultaten. Een hulpmiddel dat Google hiervoor gebruikt is de Google PageRank. Dit is een technologie om de relevantie en kwaliteit van webpagina’s vast te leggen. Google legt het vereenvoudigd uit als:

In plaats van directe koppelingen te tellen, interpreteert Google een koppeling van pagina A naar pagina B als een ’stem’ van pagina A voor pagina B. Google beoordeelt de relevantie van een pagina door de ontvangen stemmen te tellen.

PageRank kijkt er dus naar hoe vaak een andere website naar een bepaalde pagina linken. Populaire websites zijn websites waarnaar veel wordt gelinkt. Google zal deze websites dan ook als belangrijker aanmerken en een hogere positie geven in de zoekresultaten.

Hoe zorgt u ervoor dat meer mensen naar uw pagina linken?

Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat mensen meer naar uw website linken:

- U kunt zo boeiend mogelijke content plaatsen op uw website waardoor andere mensen naar uw
  site linken. Of bijvoorbeeld de link naar uw site doorsturen via Facebook of Twitter.
- U kunt actief worden op weblogs of fora met een thema dat bij uw bedrijf past. Op deze plek kunt
   u af en toe linken naar uw website en wellicht ontmoet u zo wel potentiële klanten!
- Zorg dat er een link naar uw website staat op veel bezochte websites, zoals Telefoonboek.nl en
   Facebook.

Link naar uw website vanaf Telefoonboek.nl en Openingstijden.com

Op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com zoeken 5,5 miljoen mensen maandelijks naar een persoon of bedrijf. Vaak begint deze zoektocht in Google of een andere zoekmachine. Bezoekers zoeken soms op een specifieke bedrijfsnaam, maar vaker op een algemene term, zoals ‘Kapper in Ede’. Omdat Telefoonboek.nl bij veel zoektermen hoog in de zoekresultaten staat, wordt er vaak op de link naar Telefoonboek.nl geklikt. Staat uw bedrijf dus juist op Telefoonboek.nl of Openingstijden.com, dan wordt u beter gevonden op internet en mobiel. Het is dus erg belangrijk dat uw vermelding op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com compleet en juist is. Wanneer mensen uw telefoonnummer niet goed kunnen vinden, zullen ze snel op zoek gaan naar een ander mkb bedrijf. U kunt uw bedrijfsvermelding hier gratis zelf aanpassen of toevoegen.

4. De technische kant van SEO

Inmiddels weet u hoe uw doelgroep zoekt en heeft u uw teksten hierop aangepast. Door deze kleine aanpassingen aan uw website en voortaan ook Google in gedachte te houden wanneer u een bericht op uw website plaatst, lukt het u wellicht al om uw pagina een betere vermelding in Google te geven. Maar wanneer u echt het maximale uit uw website wilt halen zult u ook eens naar de structuur van uw website moeten kijken.

Het is belangrijk dat uw website zo in elkaar zit, dat alle pagina’s goed naar elkaar linken. Zien de URLS er netjes uit en staan er niet allemaal vreemde tekens in? Wanneer u uw website niet zelf heeft gebouwd kunt u aan uw webmaster vragen om rekening te houden met SEO. Wanneer u zelf uw website heeft gemaakt, of van plan bent om dat te doen, is het lezen van Google SEO Starter Guide een handige start tot het verbeteren van de techniek van uw website.


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief