EastEnd-Arts
print

Wat is beter: korte of lange webteksten?

“Mensen scannen, ze lezen niet. Schrap minstens de helft van een tekst die je voor offline communicatie gebruikt. Kortom: kort en bondig. Dat is het advies.”

Maar is dat werkelijk zo en hoe kort is dan kort? Is 250 woorden kort genoeg? Of is 500 woorden beter, want dan kun je keywords vaker gebruiken en scoor je beter in Google.

Waar het in essentie op neerkomt, zijn 3 belangrijke vragen om de lengte van je content te bepalen:

• Wat is het doel van je bezoeker?
• Hoe zoekt hij naar de content om dat doel te bereiken?
• Hoeveel informatie heeft hij nodig om een actie te ondernemen?

Wat de lengte van je webteksten met conversie te maken heeft

Eén van de meest effectieve manieren om van meer bezoekers je klanten te maken (conversie), is twijfels wegnemen bij je bezoekers. Die twijfels zitten in hun hoofd. Het zijn de vragen die ze zich stellen voor het nemen van een aankoopbeslissing.

De lengte van je webteksten is vaak de eenvoudigste manier om die twijfels te verminderen. Vraag je af waarom mensen wel of niet reageren, zich inschrijven, bestellen … Is het duidelijk genoeg hoe jouw product of dienst hen helpt? Dat het veilig is? En dat jij en je producten en diensten te vertrouwen zijn? …

  

Iets toevoegen of schrappen kan een wereld van verschil maken voor je conversie. Denk daarom goed na over hoe je alle twijfels bij je bezoekers tackelt.


Met te weinig tekst loop je het risico dat je niet alle twijfels wegneemt en haakt je bezoeker af. Andersom roep je met meer tekst dan nodig nieuwe twijfels op. In beide gevallen gaat je toegevoegde waarde ten onder door de content.

Relatie tussen lengte van je webteksten en complexiteit/kosten van je product of dienst

Uit testen van MarketingExperiments.com blijkt dat er een directe relatie is tussen de kosten/complexiteit van je product of dienst en de hoeveelheid informatie die nodig is om je bezoeker te sturen in zijn beslissingsproces.

•  Korte teksten werken beter bij een goedkoper of simpel uit te leggen product of dienst, omdat het minder verplichtingen voor je bezoeker met zich meebrengt. Je bezoeker heeft daardoor minder vragen en twijfels (angst). Bijvoorbeeld inschrijven op een nieuwsbrief of een gratis e-book downloaden brengt weinig risico en verplichtingen voor je bezoeker met zich mee.
•  Lange teksten werken beter bij een duurder of complex product of dienst, omdat het meer verplichtingen voor je bezoeker met zich meebrengt. Je bezoeker stelt zich meer vragen, heeft grotere twijfels en vraagt dus om meer zekerheid dat hij de juiste beslissing neemt om jouw product of dienst te kopen. Bijvoorbeeld het cursusaanbod op dit blog.

Checklist voor optimale lengte van je webteksten
 

•  Heb je een duur product of dienst. Eentje waarbij voor de aankoopbeslissing een antwoord op meer vragen nodig is om de angst voor een miskoop te tackelen. Of is de betrokkenheid van je bezoeker vereist.
•  Hoe complex is je product of dienst: heeft het veel of weinig uitleg nodig om begrepen te worden.
•  Hoeveel kennis heeft je bezoeker al als hij op je website aankomt? Kent hij je product al en is hij er specifiek naar op zoek of is hij zich aan het oriënteren.
•  Beschrijft of ondersteunt de inhoud van je website de toegevoegde waarde van je product of dienst. Alle tekst die dat niet doet, kun je sowieso schrappen.
•  Kan het design van je pagina zo worden aangepast dat alle relevante inhoud in de hoofdkolom staat? Zet alle niet-noodzakelijke, maar ondersteunende content in een aparte kolom. En zorg dat de "oproep tot actie" altijd in beeld is.
  



Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief