EastEnd-Arts
print

Logo & huisstijl: waarom zo belangrijk?

Ieder merk of bedrijf heeft een identiteit (de corporate identity) die terug komt in de wijze waarop een merk of bedrijf naar buiten treedt. Dit gebeurt op 3 manieren die, als het goed is, bij elkaar passen en elkaar versterken.

De corporate identity blijkt uit:

1. Communicatie:
Wat beloof je? Op wie richt je bedrijf zich en met welke tone of voice?
Via welke media en middelen?

2. Gedrag:
Hoe neem je de telefoon op? Hoe ga je om met klachten? Loopt iedereen in maatpak?

3. Huisstijl:
De visuele presentatie van merk of bedrijf, met het logo als kern. Daarnaast bestaat de huisstijl uit consistent toegepaste kleuren, typografie (lettertypen), vormelementen, stijl en soort foto’s of ander beeldmateriaal op alle mogelijke off- en online communicatiemiddelen.
Omdat wij als mens heel visueel zijn ingesteld, vormt de huisstijl een cruciaal onderdeel van de corporate identity. De huisstijl is vaak de eerste manier waarop iemand kennis maakt met je merk of bedrijf. We bekijken vaak eerst een website of folder vóór we contact opnemen met een bedrijf of overgaan tot aankoop van een product. Als de look van die website of folder ons niet overtuigt, lezen we niet eens meer wat er staat, maar klikken we snel door en beland de folder bij het oud papier. Een gemiste kans.

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden

Beeld communiceert non-verbaal (bijna instinctief) en dus véél sneller dan een goed verhaal. Een logo en huisstijl vertellen in één oogopslag: dit is een professioneel bedrijf en dat niet. Design kan een merk maken, maar ook breken. Alle redenen dus om te zorgen voor een dijk van een huisstijl!
Een goed logo- & huisstijldesign vertelt het volgende over een merk of bedrijf:

- Wat doet het bedrijf
- Wie is doelgroep:


Is het een merk voor mannen, vrouwen, kinderen, 65+, zakelijke doelgroepen, consumenten, mensen met of zonder geld…?

- Wat zijn de kernwaarden: Is dit bedrijf snel, degelijk, duurzaam, innovatief, warm en betrokken of
   juist zakelijk en objectief, wat is de prijsstelling…


- Wat is het onderscheidend vermogen (de USP’s). Wat doet dit bedrijf anders of beter dan de
   concurrentie? Waarom kiest de klant juist voor dit merk?

Een sterk logo en een consequente huisstijl gaan jaren mee en dragen bij aan herkenbaarheid, onderscheidend vermogen en consumentenvertrouwen. En dat vertrouwen draagt weer bij aan het commerciële succes: omzet.


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief