EastEnd-Arts
print

Maak een plan voor social media

De inzet van social media om met klanten in contact te treden, is niet voorbehouden aan de grote ondernemingen. Vaak denken we dat de kleinere bedrijven geen tijd en geld over hebben om actief te twitteren, LinkedIn’nen, Facebooken of wat dan ook, maar dat blijkt niet het geval. Uit onderzoek van de Universiteit Twente, NHL Hogeschool, en Hogeschool Windesheim blijkt dat het midden- en kleinbedrijf gretig gebruik maakt van social media. Althans in het noorden en oosten van ons land, want dat is het onderzoeksgebied van de genoemde onderwijsinstellingen.

We kunnen wel aannemen dat de rest van Nederland niet veel afwijkt. Uit een recente Amerikaanse studie blijkt dat het MKB ook de mogelijkheden van social media inziet. Ruim de helft maakt per dag minstens tien minuten vrij voor social mediamarketing.

Geen beleid

Toch valt er nog wel wat op af te dingen. Zo doen de meeste bedrijven maar wat. Een kleine 70 procent zet social media in zonder voorbereidingen te treffen: geen beleidsplan, geen evaluatiecriteria en/of richtlijnen, en geen toepassing van meetmethodieken. Dan span je het paard achter de wagen. Want dan weet je nooit of je het beoogde effect bereikt. Je weet niet eens welk effect je nastreeft.

Zo blijkt het merendeel van het MKB actief op LinkedIn, Facebook en Twitter. Dat is niet toevallig: vrijwel iedereen is op die kanalen actief. Maar de vraag is of jouw doelgroep daar wel zit. Misschien stop je veel energie en tijd in een kanaal wat nooit iets gaat opleveren omdat jouw klanten en/of partners daar niet zijn. Je moet dus eerst onderzoeken van welke social media zij zich wel bedienen. Misschien is er een blogsite of een forum waar de mensen die jij wil bereiken wél bivakkeren.

Tweeweg verkeer

MKB’ers gebruiken social media om hun verhaal te verspreiden, om de verkoop te vergroten, om de bekendheid van de organisatie te verbeteren, om schade tijdens een crisis of een ramp te beperken, om relaties met stakeholders te versterken, en voor dienstverlening aan klanten. Het merendeel zet social media in vanuit commercieel oogpunt en dan vaak op een manier die sterk lijkt op de traditionele manier van reclame maken: het zenden van een boodschap. Maar social media is bij uitstek tweeweg verkeer. En dus een ideaal medium om juist de dialoog aan te gaan met (potentiële) klanten. Wie alleen maar een reclameboodschap rondstrooit, roept eerder ergernis op bij de meeste gebruikers. Je moet trouwens ook buiten kantooruren en in de weekenden actief zijn met social media, omdat de klanten zich niet beperkten tot het tijdframe 9-5. Zij verwachten zo snel mogelijk een antwoord als ze een vraag stellen. Daar moet je op inspelen.

Nog wat tips

Dat het MKB actief is op social media valt toe te juichen. Het is wel voor verbetering vatbaar, zoals uit het onderzoek blijkt. Hier nog wat tips om de resultaten te verbeteren:

- Zwengel discussies aan door zelf actief mee te doen, vragen te stellen, stellingen te poneren;
- Plaats content die om een reactie vraagt, zoals interviews, filmpjes, verwijzingen naar interessante
  teksten;
- Wees aanwezig op dié kanalen waar jouw doelgroep zit; en op dezelfde tijdstippen;
- Probeer klanten in te zetten om te reageren op andere klanten; maak van jouw klantendienst een sociaal
  netwerk;
- En als laatste: focus! Beperk het aantal kanalen waarop je actief bent om het overzicht te houden


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief