EastEnd-Arts
print

Nederlandse jongeren vertrekken massaal bij Twitter

Nederlanders maken steeds minder gebruik van Twitter. Vooral veel jongeren stoppen met het gebruik van het sociale netwerk.

Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van onderzoeksbureau Newcom.

11 procent van de Nederlanders is het afgelopen jaar gestopt met Twitter. 35 procent van hen geeft aan dat te hebben gedaan omdat het hen te weinig oplevert. 28 geeft aan te zijn gestopt omdat het te veel tijd kost, 27 procent stopt omdat hij of zij zich niet meer thuis voelt op het sociale netwerk.

De daling is het sterkst onder jongeren tussen de vijftien en negentien jaar oud. Onder deze groep was er een daling van maar liefst 48 procent vergeleken met vorig jaar, aldus het onderzoeksbureau. Vorig jaar daalde het gebruik onder deze doelgroep ook al het hardst, met 26 procent.

Ook onder de meeste andere leeftijdscategorieën daalt het gebruik, maar blijven de percentages onder de 10 procent. Opvallend genoeg stijgt het gebruik onder tachtigplussers wel, met maar liefst 48 procent.

Facebook
Twitter is niet het enige sociale medium dat last heeft van een afname in het aantal jongeren. Facebook zag het aantal Nederlandse jongeren tussen de vijftien en negentien jaar oud met 12 procent afnemen. Vorig jaar was er in deze groep nog een toename te zien van 6 procent.

Ook op Facebook is er een opvallende stijging gemeten in het aantal tachtigplussers. Vergeleken met vorig jaar steeg het aantal gebruikers in deze leeftijdscategorie met 52 procent.

De belangrijkste reden om te vertrekken is dat er te veel mensen op het netwerk zitten waar de respondenten "niets mee hebben".

Whatsapp
Whatsapp (eigendom van Facebook) is met 9,8 miljoen gebruikers het grootste sociale netwerk in Nederland. Facebook staat op de tweede plek, met 9,6 miljoen gebruikers.

Youtube staat met 7,2 miljoen gebruikers op de tweede plek. Linkedin (4,2 miljoen), Google+ (3,6 miljoen) en Twitter (2,6 miljoen) staan respectievelijk op de vierde, vijfde en zesde plek.

Dagelijks gebruik
Wanneer er naar dagelijks gebruik wordt gekeken liggen de cijfers iets anders. De top 3 wordt nog ook hier gevormd door Whatsapp (7 miljoen dagelijkse gebruikers), Facebook (6,8 miljoen) en Youtube (1,3 miljoen). Google+ (1,2 miljoen) staat op de vierde plek, gevolgd door Twitter (0,9 miljoen) en Linkedin (0,3 miljoen).

Instagram
Het gebruik van nieuwere sociale media zoals Instagram en Snapchat is het afgelopen jaar flink toegenomen in Nederland. Instagram zag het aantal dagelijkse gebruikers toenemen naar 992.000 gebruikers, een stijging van 37 procent.

334.000 Nederlanders (stijging van 28 procent) maken dagelijks gebruik van Pinterest, en ook het dagelijks gebruik van Snapchat is met 69 procent fors gestegen naar 541.000 Nederlandse gebruikers.

bron: nu.nl
 



Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief