EastEnd-Arts
print

Online vs Offline Marketing

De laatste jaren heeft de online marketingwereld grote ontwikkelingen doorgemaakt. De opkomst van social media netwerksites, en nieuwe strategieën voor online adverteren en het marketieren van websites op Google hebben voor bedrijven mogelijkheden gecreëerd, die voorheen gewoonweg niet beschikbaar waren.

Offline in de vergetelheid
Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar nog steeds in rap tempo op, en er gaat geen week voorbij dat er geen tientallen artikelen gepubliceerd worden over nieuwe innovaties, gimmicks en apps die kunnen worden toegepast om uw bedrijf te promoten. Veel bedrijven zijn zo enthousiast bezig met de verschillende vormen van online of digitale marketing: zoekmachine optimalisering, adverteren op Google, en het profileren op Facebook, Twitter en LinkedIn, dat ouderwetse ‘offline’ marketing strategieën een beetje in de vergetelheid lijken te geraken.

Tweedeling
Natuurlijk zijn er nog tal van bedrijven die volop gebruik maken van advertentiemogelijkheden in nieuws- en vakbladen, op tv en radio, en via eenvoudige hulpmiddelen zoals posters, flyers en visitekaartjes. Het lijkt er echter op dat er een tweedeling aan het ontstaan is tussen ondernemingen die zich volop storten op de online marketingwereld, en ondernemers die blijven bij het oude en vertrouwde. Een effectieve en doordachte combinatie tussen deze twee aanpakken.

Tweederde via offline kanalen
Een onderzoek door zoekmachine marketingbureau iProspect toont namelijk aan dat, ook al worden zoekmachines zoals Google een steeds belangrijkere manier voor consumenten om producten en diensten te vinden, tweederde van de zoekmachineopdrachten worden nog steeds aangestuurd door een ‘offline’ kanaal. Door het toenemende gebruik van pc’s, laptops en smartphones voor professionele en persoonlijke doeleinden wordt soms over het hoofd gezien dat een groot deel van het menselijk leven zich nog altijd afspeelt in de ‘offline’ realiteit.

Combineren
Dit betekent voor ondernemers, dat de beste marketingaanpak online en offline elementen op een creatieve manier combineert. Maak daarom gebruik van je contacten in sociale en professionele kringen om nieuws over je onderneming te verspreiden. Bezoek relevante netwerkbijeenkomsten, workshops en cursussen, en maak van dit contact gebruik om een gerichte boodschap uit te zenden over je product of dienst. Zet hiervoor toepasselijk promotiemateriaal in: ten eerste een visitekaartje, maar ook, waar dit relevant is, folders, posters, kalenders, notitieblokken en bladwijzers, bedrukt met een origineel, in het oog springend design.

Vervolgens zorg je dat offline marketingmateriaal op een vloeiende manier doorverwijst naar de online kant van uw marketing: bijvoorbeeld een website, Facebook profiel, Twitter pagina en/of online nieuwsbrief. Bedenk hierbij goed welk platform het effectiefst werkt voor welke doeleinden, en welke doelgroep je wilt doorsluizen naar welk medium.

Opvallend
Een opvallende flyer gebruik je om iemands aandacht te trekken, waarbij een link naar je website de klant meer vertelt over je producten. Link een poster met een grappige boodschap door aan een Twitterpagina met up-to-date nieuws over het betreffende onderwerp. Voeg aan een visitekaartje een QR-code toe die direct naar uw LinkenIn-pagina doorverwijst. Via het internet kun je tegenwoordig eenvoudig uw eigen visitekaartjes maken en laten bedrukken met de informatie die je wilt. Door op deze manier online en offline marketing- en promotietechnieken te integreren creëer je een coherent bedrijfsprofiel dat bij klanten blijft hangen.

Verschillende platformen
Zorg hierbij wel dat de verschillende platformen qua stijl bij elkaar aansluiten: een ingetogen, zakelijke flyer of advertentie in combinatie met een informele Twitterpagina vol jolige berichten geeft aan klanten een verwarrende indruk van uw bedrijf. Denk dus bij iedere stap die je maakt: wat voegt dit toe aan de beleving van een (potentiële) klant? Waar de consument van vandaag naar op zoek is een pakkend imago, duidelijke informatie, en bereikbaarheid op meerdere manieren.


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief