EastEnd-Arts
print

Panda Update 4.2.

De nieuwste update van het algoritme van Google (de Google Panda update 4.2.) is sinds augustus een feit. De laatste tijd doet Google steeds geheimzinniger over het doorvoeren van updates in hun algoritme, maar twee grote updates zijn de afgelopen 10 maanden wel doorgevoerd. De Mobilegedon update werd daarbij duidelijker aangekondigd dan de kwaliteitsupdate van content.

Mobielvriendelijke website
Tegenwoordig weegt het voor Google zwaar mee of een website mobielvriendelijk of “responsive” is (één versie van je website voor pc, tablet en mobiel). Een responsive website schaalt automatisch mee wanneer een bezoeker deze op een mobiel of tablet bezoekt. Je website krijgt zo op elk medium de beste indeling. Dit komt niet alleen de gebruiksvriendelijkheid van je website ten goede, ook neemt Google het sinds 21 april 2015 mee in de ranking van je website. Het heeft dus invloed op je positie in de zoekmachine.

Mobielvriendelijk zijn heeft ook zijn consequenties voor de tekst / contentstrategie, namelijk:
  • Korte teksten voor je mobiele website zijn nog belangrijker dan eerst. Links moeten ver genoeg uit elkaar worden geplaatst zodat bezoekers niet de verkeerde link aantikken op hun smartphone / tablet.
  • De belangrijkste tekst moet vooraan gezet worden zodat bezoekers niet eeuwig moeten scrollen om bij de belangrijkste content te komen.
  • Het is aan te raden de call to action in de content te zetten, het liefst ook bovenaan de pagina.
Kwaliteitsupdate (Phantom Update)
Na Mobilegedon waarop contentmarketeers tijdig konden reageren door websites mobielvriendelijk te maken, was de laatste update medio mei 2015 van Google veel subtieler. Zelfs zo subtiel dat Google het doorvoeren van de update in het begin kon ontkennen. Niet voor niets kreeg de update de bijnaam “Phantom Update”.

Kwaliteit is belangrijker dan ooit

Het codewoord bij de kwaliteitsupdate van Google is “gebruiksvriendelijkheid / gebruikservaring”. Websites die de gebruiksvriendelijkheid van hun website verbeteren zodat de bezoeker de best mogelijke informatie voorgeschoteld krijgt, worden beloond met een stijging in de zoekmachine. Vice versa is de update ook voelbaar. Websites die overgeoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, merken een daling in de SERP’s. Hoe werkt dat in de praktijk?

1. Landingpages / doorwaypages veranderen / verwijderen

Verander of verwijder contentpagina’s die weinig waarde toevoegen aan je website en slechts aangemaakt zijn om te ranken op een bepaald trefwoord (denk ook aan landingpages / doorwaypages). Als je geen antwoord kunt geven op de vraag “Wat is de waarde voor de bezoekers van deze pagina”, weet je dat je de betreffende pagina kunt verwijderen.

2. Lengte artikelen


Langere artikelen (600 tot 800 woorden) doen het beter dan kortere artikelen onder de 400 woorden. Google beoordeelt kortere artikelen als informatie met weinig waardevolle inhoud.

3. Overoptimalisatie teksten

Google gaat je straffen voor overoptimalisatie van je teksten op een of twee trefwoorden (keywordstuffing). Maak daarom gebruik van synoniemen in je teksten. Google herkent deze woorden en beoordeelt dit als waardevolle(re) content die eerder bedoeld is voor bezoekers in plaats van de zoekmachine. Het gevolg? Een hogere ranking van je website.

4. Visuele content

Gebruik meer visuele content. De zoekresultaten van Google bevatten steeds meer video’s en foto’s. Benoem je foto’s en video’s met belangrijke zoekwoorden.

Kortom: het gaat er tegenwoordig weer om goede content te schrijven die puur en alleen is bedoeld voor de bezoeker waarbij tekstoptimalisatie van minder belang wordt. Tips die je hierbij kunt gebruiken zijn:
  • Maak spaarzaam gebruik van exact – matchende zoekwoorden combinaties.
  • Gebruik losse afzonderlijke zoekwoorden.
  • Focus je op natuurlijk schrijven en gebruik her en der je gekozen zoekwoorden.
  • Plaats trefwoorden en zoekwoorden waar ze zinvol zijn.

Daling in zoekresultaten? Ga voor kwaliteit!

Als je de afgelopen tijd hebt gemerkt dat je website is gedaald in de zoekresultaten, dan ben je gestrafd door de Google Panda Update 4.2. Richt je in dat geval op kwalitatief hoogwaardige content en wacht op de volgende update.


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief