EastEnd-Arts
print

SEO copywriting: Schrijven voor mensen of voor zoekmachines?

Iedereen wil scoren in zoekmachines en daar willen we ver voor gaan. Schrijven we daarom best voor zoekmachines om zo hoog mogelijk te scoren? Wanneer we willen weten wat het verschil is tussen schrijven voor mensen of voor zoekmachines kunnen we ons best eerst de vraag stellen hoe mensen eigenlijk lezen wanneer ze een tekst online lezen en hoe zoekmachines 'lezen'.

Hoe lezen mensen?

Onderzoek heeft aangetoond dat onze ogen een F-vormige beweging maken wanneer we online een tekst lezen. Daarnaast lezen mensen niet de hele tekst maar scannen ze een tekst voornamelijk. De bovenste zaken worden het meest gelezen. Natuurlijk is deze eyetracking test niet bij iedereen exact hetzelfde. Op deze heating map zien we dat de linkse heating map meer op een 'E' lijkt en de rechtse meer op een 'L'. Maar over het algemeen mogen we echt wel stellen dat de gemiddelde lezer een F-vormige oogbeweging maakt.


Verder kunnen we stellen dat er helaas bitter weinig mensen zijn die een artikel effectief tot het einde lezen. Maar liefst 38% van de bezoekers haakt al onmiddellijk af, omdat ze niet direct zien wat ze verwacht hadden. Met enige droefheid moeten we zeggen dat de overige 62% ook niet allemaal tot het einde zullen lezen, want nu moet het scrollen nog beginnen. Er zijn mensen die een artikel delen of becommentariëren nog voor ze het volledige gelezen hebben of misschien nog voor ze dat effectief ooit gaan uitlezen, wat dan ook de eindconclusie van de schrijver mag zijn.

De oorzaak zit lang niet altijd in de kwaliteit van de inhoud, maar heeft veeleer te maken met de concentratie van de lezers. Probeer dan ook altijd de aandacht vast te houden door tussentitels te gebruiken die aanzetten om verder te lezen. Beknopte, kwalitatieve en gestructureerde teksten leiden er toe dat lezers meer tijd zullen spenderen aan de content die beneden de fold staat.

Hoe lezen zoekmachines?

Zoekmachines werken met een crawler. Deze leest alle pagina’s zonder emoties en indexeert ze in een gigantische database. Bijgevolg beschikt de zoekmachine over een enorme database waarmee ze oneindig veel vragen kan beantwoorden. Je krijgt al in minder dan twee seconden een antwoord op de vraag welke films er nu in de cinema zijn of welke de openingsuren van het gemeentehuis zijn. Om net snel over de correcte informatie te kunnen beschikken, is het noodzakelijk dat de zoekmachine websites gaat rangschikken. Hoe komt jouw website als eerste in deze rangschikking? Hier kunnen we helaas geen pasklaar antwoord op geven. Dit heeft te maken met de tal van factoren, links die naar jouw website verwijzen, kwaliteit van de informatie en relevantie. Hoe kunnen we er voor zorgen dat een pagina relevant is?

Het geheim onthuld…

We willen dat mensen naar onze website komen, maar ze kunnen pas onze website bezoeken als de zoekmachines ze goed vinden. Er zijn mensen die zich louter en alleen op de technische aspecten van ranking focussen, ze concentreren zich op termen als inkomende links, keyword density, meta tags. Anderen gaan van de redenering uit dat als je schrijft voor mensen dat de rankings na verloop van tijd zullen volgen. Volgens ons moet er een gulden middenweg zijn, er zijn een aantal stappen die je best kunt volgen wanneer je een SEO-minded webtekst schrijft:
 
  • Stap 1: Schrijf zoals je het aan iemand zou vertellen. In deze fase dien je nog geen aandacht te schenken aan SEO-methoden. Schrijf van mens tot mens met als doel de lezer zo goed mogelijk te informeren. Denk aan de meerwaarde die je de lezer wil bezorgen, denk aan mogelijke vragen die de lezer kan hebben en beantwoord deze.
     
  • Stap 2: Lees het op een objectieve manier na en verbeter alle foutjes. Pas de zinsconstructie aan waar nodig en verbeter de grammatica indien nodig.
     
  • Stap 3: Lees als een zoekmachine. Hiermee bedoelen we dat je zoekt waar er nog ‘gaten’ in de tekst zitten. Vervolledig de inhoud totdat je een origineel en kwalitatief artikel voor je hebt. Vervang synoniemen en zorg dat de zoekwoorden voldoende terugkomen. Doe dit echter wel op een verfijnde manier zodat je niet als een robot gaat klinken. Overoptimalisatie wordt overigens afgestraft door Google.
     
  • Stap 4: Zoek een aantal keywords waarop je je wil focussen in deze tekst. Houd de gaten en synoniemen uit de vorige stap in je achterhoofd en laat deze woorden enkele keren terugkomen in je tekst zonder dat het onnatuurlijk wordt. Sommige bronnen stellen dat een normale keyword dichtheid 2-4% is. Concreet betekent dit dat als je een tekst van 500 woorden geschreven hebt elk keyword 10-20 keer zou mogen terugkomen in de tekst. Trek je niet te veel aan van deze regel, herlees je artikel en detecteer of het niet storend overkomt. Wanneer een tekst goed opgebouwd is, zullen de keyword automatisch in de inleiding opduiken. Herzie dan eventueel de inleiding indien dit niet het geval is. Een goede inleiding vertelt immers mens en zoekmachine waarover de tekst gaat. Tip: Schiet met scherp, optimaliseer een tekst of pagina voor zo weinig mogelijk keywords.
     
  • Stap 5: Lees het artikel een laatste keer na en zorg voor een goede structuur. Hou hierbij vooral rekening met de leesbaarheid van de tekst. Het gebruik van een duidelijke tekststructuur met tussentitels, vetgedrukte woorden en opsommingstekens is zeker bevorderlijk voor een goed resultaat. Leest en scant je tekst vlot? Zullen je lezers er iets aan hebben en zullen zoekmachines het goed kunnen inlezen? Ja? Dan is het klaar om gepubliceerd te worden.
     
In het begin kan het nogal omslachtig zijn om telkens dit stappenplan in het achterhoofd te houden, maar na verloop van tijd wordt het een automatisme. Het is een kunst om de balans te houden tussen meer keywords te gebruiken en het behouden van een eerlijke en natuurlijke tekst. Het is een dunne lijn, maar de kernregel is als: als je twijfelt of een zin niet te gekunsteld overkomt door er een keyword in te zetten, dat je er mag van uit gaan dat je het er beter kunt uitlaten. Mensen willen eerlijke content.

Het goede nieuws is dat het algoritme van Google ondertussen op zo'n manier werkt dat als we teksten schrijven die voor mensen ontwikkeld zijn, deze vaak ook beter scoren in de zoekresultaten. Google probeert iedere manier van overoptimalisatie te detecteren. Dat zijn dus twee vliegen in één klap.

  

Schrijf dus in eerste instantie voor mensen en schrijf met zoekmachines in je achterhoofd.


Ook al heb je een achterpoortje gevonden om op die eerste plaats in de zoekresultaten te komen, het algoritme van Google kan altijd nog eens wijzigen, maar de kans dat onze ogen en menselijke gedragingen nog gaan wijzigen is veel onwaarschijnlijker.

bron: Inventus


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief