EastEnd-Arts
print

Tweet en Like buttons hebben invloed op koopproces, maar niet altijd positief!

Social media wordt steeds meer omarmt door (online) marketeers en steeds meer bedrijven worden actief op Twitter, Facebook en Google+ bijvoorbeeld. De mogelijkheden om zaken/ pagina’s te delen zijn dan ook op steeds meer websites te vinden, en social login (inloggen op websites met je social media acounts) vind ook steeds meer ingang. Maar uit recent onderzoek blijkt dat sociaal delen tijdens het koopproces bij webshops niet altijd een goed idee hoeft te zijn, in tegendeel!

Webshops gebruiken steeds vaker social sharing om bezoekers, en kopers, hun interesse of koopvoornemen te laten delen via sociale netwerken. Dat kan heel makkelijk door zogenaamde social sharing buttons: Tweet, Like, +1 en nog veel meer buttons maken het mogelijk om de pagina waar je op dat moment op aanwezig bent te delen met je volgers, vrienden, enz.

Uit onderzoek van de Universiteit van Miami blijkt dat het aankoopproces daardoor beïnvloed wordt! Producten die we als sociaal positief ervaren, zeg mooie sierraden, jurkjes, gadgets en dergelijke worden door aanwezigheid van dergelijke buttons vaker gekocht. Daar werken ze heel erg goed.

Maar uit dezelfde studie blijkt dat alleen al de aanwezigheid van dergelijke buttons bij producten die níet als positief worden ervaren, denk aan aambeienzalf, corrigerende slips of speciale sokken ter bestrijding van zweetvoeten, een negatieve invloed hebben!

Daarbij viel het de onderzoekers op dat de aanwezigheid van die buttons niet eens bewust waargenomen hoefden te zijn. Social sharing heeft dus de stap naar ons onderbewustzijn gemaakt!

Het frappanste vind ik dat de deelnemers aan het onderzoek niet eens de buttons hoefden te gebruiken, maar dat puur de fysieke aanwezigheid van die buttons al reacties veroorzaakten. De onderzoekster, Professor Claudia Townsend, verklaart dat door te stellen dat de deelnemers door de buttons het gevoel kregen dat hun sociale netwerkcontacten ‘meekeken’ tijdens het koopproces:

“Our study finds that the mere presence of social media icons on a web page where we shop appears to cause us to feel as if our purchases are being watched by our social network, and we adjust our buying decisions accordingly,”


Ik denk dat de uitkomst van dit onderzoek ervoor zal gaan zorgen dat webshopeigenaren nog eens goed naar hun producten moeten kijken om te beoordelen hoe sociaal wenselijk die zijn. Leidt een kritische beoordeling ervan tot de conclusie dat dat niet het geval is, dan zou ik adviseren die buttons uit de pagina’s tijdens het koopproces te halen, dat zou dan wel eens een positief effect op de omzet kunnen hebben!

Bron: DigitalTrends


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief