EastEnd-Arts
print

Waar je privacy statement volgens de AVG aan moet voldoen

Voldoet je privacy statement aan de AVG? Wanneer heb je er één nodig en wat staat er in een goed privacy statement? Dit en meer lees je in dit artikel.

Wanneer een privacy statement nodig is

Op 25 mei 2016 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Deze wordt vanaf 25 mei 2018 toegepast. Bijna iedere organisatie verwerkt persoonsgegevens en heeft hier dus mee te maken.

Onder de AVG heb je een verantwoordings- en informatieplicht. Dit betekent dat je moet kunnen aantonen dat je mensen duidelijk informeert zodra je hun persoonsgegevens verwerkt. Een online privacy statement kan handig zijn om mensen te informeren. Ook dwingt het opstellen ervan tot nadenken over hoe je persoonsgegevens verwerkt en beschermt. Kortom: hoe je omgaat met de privacy van mensen. En dat is nou juist het doel van de nieuwe wetgeving.

Voorbeelden van persoonsgegevens

"Gegevens zijn persoonsgegevens als de gegevens informatie bevatten over een natuurlijke persoon; en die persoon identificeerbaar is." — Wikipedia

Naam
Geboortedatum
Geslacht
Woonadres
E-mailadres
Telefoonnummer
BSN-nummer
IP-adres

Ook kan het gaan om gegevens die een waardering over iemands natuurlijke persoon kunnen geven. Ongevraagd kenbaar maken van deze gegevens kan namelijk iemand beperken in de mogelijkheid om helemaal zichzelf te zijn.

IQ
Opleidingsniveau
Godsdienst
Ras
Gezondheid
Inkomen
Waarde van bezittingen zoals een huis of auto

Website, nieuwsbrief en intranet

Als je een website, nieuwsbrief of intranet hebt dan is de kans heel groot dat je persoonsgegevens verwerkt.

Denk aan contactformulieren, het gebruik van Google Analytics en eventueel de gegevens die worden opgeslagen in het account van iemand als je een mogelijkheid biedt om in te loggen. Van deze gegevens moet je dus uitleggen hoe, waar en waarom ze worden gebruikt.



Artikelen laatste nieuwsbrief

Privacy statement volgens de AVG »
Is je website klaar voor de AVG? »
Google gaat HTTP markeren als onveilig »
Wie ervaart meeste social media stress? »
5 tips om je LinkedIn-profiel te verbeteren »

De wet AVG

EastEnd-Arts is geen juridisch bureau. We hebben ons verdiept in de gevolgen en op basis daarvan hebben we enkele artikelen geplaatst om onze klanten op weg te helpen met deze wetgeving. Vraag voor zekerheid advies van een specialist.

Meer over AVG in ons NIEUWS »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief