EastEnd-Arts
print

Waarom delen we zoveel online?

Wat is die drang die we voelen om van alles en nog wat over onze dagelijke beslommeringen te delen? Is het omdat we onszelf zo interessant vinden of omdat er nou eenmaal zoveel uitlaatkleppen zijn (Facebook, Twitter, Instagram etc. etc.) en technische snufjes (smartphone, tablet, laptop) dat je bijna niet anders kan?

Het internet is oneindig vermakelijk
Op de een of andere manier verveelt het nooit om te lezen wat je overbuurmeisje nou weer is overkomen of het zoveelste schattige videootje van een of ander dier te bekijken (en uiteraard te delen).

Nieuwsgierige aagjes
Volgens José van Dijck, hoogleraar Comparative Media Studies aan de UvA, is er een soort sociale druk om mee te doen. Er is sprake van 'peer pressure': de druk van mensen om je heen. Het gevoel van er anders 'niet bij horen' is voor ons te groot. "Nieuwsgierigheid naar het leven van anderen is zo oud als de mensheid", aldus van Dijck. Die nieuwsgierigheid wordt goed gevoed door bijvoorbeeld statusupdates van Facebook. We zijn zo nieuwsgierig dat we er soms zelfs slaap over verliezen.

Podiumbeesten
Omdat er tegenwoordig zoveel communicatie plaatsvindt op social media, speelt een groot deel van ons leven zich daar af. Volgens Van Dijck dient het als een soort podium: je wilt gezien worden en natuurlijk wil je dat anderen positieve dingen van je zien. Daarom houden we ook rekening met wat we posten, je denkt eerst even na wat anderen erover zullen denken voor je iets post. Je wilt jezelf natuurlijk niet voor gek zetten tegenover al je 'vrienden'.

Vergelijkingsmateriaal
Wij mensen hebben de neiging om ons voortdurend met anderen te vergelijken. De sociale vergelijkingstheorie beweert dat mensen zichzelf vergelijken met de groep om te kunnen overleven. Ook al zullen we het nooit toegeven: geluk en succes hangt af van in hoeverre we beter (af) zijn dan anderen. Ons gevoel van zelfvertrouwen en status hangt dus voor een groot deel af van anderen. Wat onzin is eigenlijk, want geluk moet vanuit jezelf komen en niet afhankelijk zijn van anderen.



Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief