EastEnd-Arts
print

Waarom je een contentkalender moet hebben

Al ooit van een contentkalender gehoord? Weet jij al wat je op het einde van deze maand gaat delen op je website of welke blogpost volgende week klaar moet zijn? Dankzij een contentkalender kan je het overzicht bewaren over welke content wanneer klaar moet zijn!

Maar een contentkalender is meer dan alleen een kalender. Het is een tool die ervoor zorgt dat alles overzichtelijk wordt weergegeven, het is een tool die je controle geeft en ervoor zorgt dat je je concurrenten een stap voor blijft!

Hoe ziet een content kalender er uit?
Een contentkalender kan je gemakkelijk zelf maken, open een leeg spreadsheet document en stel het document op zoals je hieronder kan zien. Je kan het personaliseren en op je eigen workflow aanpassen, vaak wordt een spreadsheet gebruikt.

De voordelen van een contentkalender
Na het lezen van de voordelen van een contentkalender ben ik ervan overtuigd dat ook jij hier snel mee aan de slag wil gaan:

1. Een contentkalender leert je plannen

“If you fail to plan you plan to fail”. Dit is een quote waar veel waarheid in zit. De planning moet een soort van ‘Road map’ zijn die de weg aangeeft die je wil volgen.

De planning moet enkele doelen bevatten waar zowel op korte termijn als op lange termijn naartoe gewerkt wordt. Vanaf dag 1 zal dit een essentieel onderdeel vormen van je contentkalender. Zonder plan dreigt je contentplan snel te verwateren. Ook wij hadden in het verleden geen contentkalender met als gevolg dat we onregelmatig nieuwe artikelen schreven. Voor we het beseften was onze site zo goed als dood.

2. Organiseer je content voor belangrijke events

Pas je planning aan door rekening te houden met belangrijke events of data. Werk rond deze belangrijke events zodat je kan inspelen op het ‘moment’.

Via de contentkalender kan je gemakkelijk gaan kijken welke events extra aandacht verdienen door hier bijvoorbeeld een extra blogpost over te schrijven. Kies voor datgene wat populair is bij je doelpubliek!

3. Een contentkalender helpt bij het verzamelen van ideeën

Verzamel ideeën door gebruik te maken van een contentkalender. Doe voorstellen voor onderwerpen en bekijk voorstellen van anderen. De inhoud van zo een contentkalender is vaak een bron van ideeën. Ga regelmatig samenzitten en doe een brainstormsessie voor nieuwe onderwerpen.

Doe zelf voorstellen en vraag de mening van anderen. Een nieuw artikel kan pas definitief op de contentkalender geplaatst worden wanneer iedereen het erover eens is dat dit een meerwaarde gaat betekenen voor de lezer. Wacht niet af en doe zelf een aantal voorstellen die een meerwaarde betekenen voor de lezer!

4. Verhoging van de kwaliteit

Kijk de blogposts, facebook posts, ... van je collega’s na alvorens deze online te publiceren. Zorg ervoor dat de inhoud, structuur en spelling goed zit. Vaak staar je jezelf blind op een artikel dat je aan het schrijven bent en zie je de ‘kleine’ foutjes niet meer.

Het is daarom niet slecht om anderen dit te laten nakijken. Via de contentkalender kan je eenvoudig artikelen delen met elkaar en aangeven of een artikel klaar is om gepost te worden.

5. Gemakkelijk taken verdelen

Schrijven is fijn maar teveel hooi op je vork nemen is ook niet goed. Dit zal de kwaliteit niet ten goede komen! Wanneer je posts op lange termijn minder interessant worden, zorgt dit voor een daling van het aantal lezers.

Houd hier dus rekening mee en verdeel de taken. Laat een collega een artikel schrijven, laat anderen artikelen nakijken, .... Gebruik je tijd zorgvuldig zodat je de nodige kwaliteit kan blijven leveren.

6. Naar deadlines toe werken gaat altijd net iets beter

Stel deadlines in via de contentkalender en werk naar deze deadlines toe! Sommige mensen werken via een plan terwijl anderen pas echt beginnen te werken wanneer de deadline in zicht komt.

Speel hier op in en gebruik de contentkalender. Gebruik deze tool om mensen te motiveren, streef naar het halen van de deadlines en zorg voor een gevoel van voldoening.

7. Je lezers zullen ervan genieten!

Je zal waarschijnlijk denken dat je lezers niet weten of je wel of geen contenkalender gebruikt. Wel het tegendeel is waar! Wanneer lezers merken dat je op regelmatige basis een nieuw artikel post en je content altijd van hoge kwaliteit is dan zullen ze dit appreciëren.

Wanneer je enkel en alleen gaat schrijven wanneer je tijd of zin hebt, wanneer je artikelen post zonder rekening te houden met belangrijke data of wanneer je artikelen geen meerwaarde bieden voor de lezers zal dit niet in dank worden afgenomen en gaan je bezoekers minder uitkijken naar je volgende post…
 


Artikelen laatste nieuwsbrief

Hierover twitterden we »
Websites met beveiligde verbinding stijgt » Google wil tienduizend mensen inzetten »
Wat je als marketeer moet weten over AVG »
AdWords advertenties 50% groter »
Efteling in Google Street View »

Onze Nieuwsbrief

Via onze nieuwsbrief houden wij u regelmatig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij EastEnd-Arts en de voor u rele­vante informatie op het gebied van internet.

Eastend nieuwsbrief